equations

tiistai 1. huhtikuuta 2014

Miten nuoret viettävät vapaa-aikaansa?

Kysyin kahdeksasluokkalaisilta mediatekstit-valinnaisryhmästä heidän vapaa-ajastaan vietostaan.

Mitä teet vapaa-ajallasi?
 
Suuressa osassa vastauksista tosin oli - yllätys, yllätys - tietokoneen käyttö. Onneksi nuoret kertoivat tekevänsä myös muita juttuja. Tässä heidän vastauksiaan:
  • olen kavereiden kaa tai ihan vaan kotona
  • ulkoilutan koiraa, leivon joskus
  • oon treeneissä
  • olen kotona, välillä luen, olen koneella
  • kuuntelen musaa, tanssin
  • oon koneella
  • käyn treeneissä, oon kavereiden kanssa, laulan
  • kirjoitan, oon koneella
  • tanssin, laulan, kuuntelen musaa
  • meen ulos
  • pelaan
  • hääräilen koneella
  • ihan vaa kotona
  • chillaan
  • katson telkkaria, harjoittelen ohjausta
  • pelaan, editoin
  • piirrän, teen läksyjä tai luen kokeeseen, leivon jotain
 
Mitä harrastat ja kuinka usein?
 
Kyselyyn vastanneilla oppilailla on paljon erilaisia harrastuksia ja suurin osa nuorista harrastaa jotakin ”ohjattua” harrastusta. Tässä heidän harrastuksiaan:
  • olen joka päivä talleilla, välillä ratsastan, välillä teen tallitöitä
  • tanssia 2 kertaa viikossa ja laulutunteja kerran viikossa
  • kitaran soittoa ja salibandyä 2 kertaa viikossa
  • fudista, joskus
  • lenkkeilyä joka päivä n. puolitoista tuntia
  • partiota ja kalastusta, välillä
  • en harrasta mitään erityistä, luen ja kirjoitan paljon
  • cheerleading 2 kertaa viikossa
  • ratsastusta kerran viikossa, pianon soittoa
  • kilpauintia 9 kertaa viikossa, ratsatusta kerran viikossa
  • muodostelmaluistelua 6 kertaa viikossa
  • lenkkeilen 3 kertaa viikossa
  • soitan rumpuja kerran viikossa
  • partiota ja käyn salilla
  • kuvataidekoulua kerran viikossa, soitan pianoa kerran viikossa

Oletko vapaa-ajallasi usein kavereidesi kanssa? Missä olette?
 
Suurin osa oppilaista kertoi olevansa ainakin joskus kavereiden kanssa. Muutamien vastauksissa kysymykseen ”Missä olette?” vastaukset olivat tämän tyyppisiä: olemme siellä sun täällä, jossain ulkona tai milloin missäkin. Mielestäni tämän tyyppiset vastaukset kuulostavat vähän siltä, ettei nuorilla välttämättä ole vapaa-ajanviettopaikkaa. Ehkä juuri nuorille suunnattuja vapaa-ajanviettopaikkoja pitäisi olla vielä enemmän. Toisaalta alueeltamme löytyy kyllä paljon erilaisia harrastus- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia. Pähkinärinteessä on myös nuorisotila ”Nurkka” ja seurakunnalla on myös erilaisia nuorille suunnattuja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia, kuten nuorten avoimet ovet.

Tässä yleisempiä vastauksia 3. kysymykseen:
  • olen usein ja yleensä olemme meillä tai kavereillani, tai kauppakeskuksissa
  • en
  • niin usein kuin mahdollista, ollaan esim. ulkona, kahvilla, kotona, kaupungilla
  • olen aika usein kavereiden kanssa, olemme mm. stadissa
  • leffassa
  • aika harvoin, ollaan meillä tai niillä
  • vaihtelee, milloin missäkin

toimittajana Linda 8b

Ei kommentteja: