equations

torstai 20. marraskuuta 2014

Työvaihtoa yhtenäiskoulussa

Hämeenkylän koulu muuttui syksyllä yhtenäiskouluksi, kun koulussa aloitti 1.-3. luokat. Kiinnostus kollegan työnkuvaan aiheutti työvaihdon yhdeksi koulupäiväksi. Matematiikan ja fysiikan opettaja Timo sekä 1A-luokan opettaja Maiju rohkaistuivat vaihtamaan työtehtävät maanantaina. Idea työvaihdosta kehittyi yhdessä syksyn aikana ja päivän lähestyessä kumpaakin jännitti uudessa roolissa toimiminen. Edellisenä perjantaina opettajat vaihtoivat tuntisuunnitelmat omille oppitunneilleen ja sen jälkeen perääntyminen idean toteuttamisesta ei ollut enää mahdollista.

Timon kokemuksia:

Päivä luokanopettajana oli erittäin mukava ja avartava kokemus! Yhtenäiskoulussa toimiessa näen merkityksellisenä tuntea toisten kollegoiden työnkuvaa, jolloin on helpompi ymmärtää erilaisia näkemyksiä ja suunnitella yhteistä toimintaa. Päivän aikana pääsin pitämään matematiikan, musiikin, ympäristö- ja luonnontieto sekä äidinkielen oppitunteja 1.-luokkalaisille. Suurimmat erot liittyvät mielestäni koulupäivän rytmitykseen ja alakoululaisille tärkeisiin rutiineihin, jotka luovat turvallisuutta koulupäivään. Ulkovalvonnassa oli hieno seurata innokasta liikuntaa ja ulkona tekemisen riemua. Pitäisikö yläkoululaisten olla enemmän ulkona koulupäivän aikana? Ihailin opettajien saumatonta yhteistyötä – kiitos avusta ja tuesta koko Variston talon henkilökunnalle! Päällimmäisinä mieleeni jäi oppilaiden innokkuus uuden oppimisen, kiinnostus uusia asioita kohtaan sekä häikäisevä aktiivisuus oppitunneilla!




Maijun kokemuksia:

Idea matematiikan ja fysiikan opettajana toimimisesta pääkoululla oli kiehtova. Edellisenä iltana valmistauduin tehtävään palauttelemalla mieleeni aikaisemmin oppimiani matematiikan ja fysiikan asioita. Tällaisia laskuja lasken enää harvoin. Pitkästä aikaa sain rassata aivojani kunnon matemaattiseen ajatteluun ja todeta, että laskeminen on mukavaa puuhaa. Matematiikan aiheina oli verrannollisuus koordinaatistossa, erilaiset monikulmiot ja erilaisten yhtälöjen ratkaiseminen. Fysiikassa mietimme sähkönkulutusta ja sähkötehoa. Omaan luokanopettajan työhön verrattuna tunneilla jäi enemmän aikaa oppisisältöjen ohjaamiseen. Omien ekaluokkalaisten kanssa aikaa menee vielä moniin käytännön asioihin esim. ulkovaatteiden riisumiseen, oikean kirjan tai sivun löytämiseen. Oli kivaa keskustella vanhempien oppilaiden kanssa ja nähdä miten he toimivat oppitunneilla. Joukossa oli erittäin taitavia ajattelijoita ja laskijoita. Oli outoa, kun keskustelut eivät siirtyneetkään naapurin kissaan, omaan leluun tai vaikkapa eilen nähtyyn poliisiautoon. Pääkoululla työkavereiden kanssa keskustelu oli rentoa ja sain kokea olevani osa tätä ihanaa työyhteisöä! Kiitos 7D, 8B, 8D, 9B, 9C, Timo sekä koko pääkoulun väki!



Tekstit ja kuvat: Maiju Jäntti ja Timo Järvenpää

Ei kommentteja: