equations

tiistai 27. toukokuuta 2014

Biologian lajikokeet

Biologiassa on tapana pitää lajikokeita, jossa tunnistellaan lajeja. Lajeja on noin 20-40, joista kokeessa kysytään vähän yli puolet. Kun lajikoe pidetään, lajit eivät enää kuulu kurssin "ison" kokeen koealueeseen.

Koetta varten oppilaille tulostetaan monisteet, jossa ovat kokeeseen tulevat lajit. Oppilaat saavat itse etsiä lajit kirjasta, ja lopuksi ne tarkistetaan yhdessä taululta. Samalla he saavat tuntomerkit jokaiseen kasviin. Olisi parempi jos kuvat olisivat selkeämpiä: koko näkyisi paremmin, kasvi voisi olla monesta suunnasta näytetty, tuntomerkit voisivat näkyä paremmin. 

Kysyimme muutamia kysymyksiä biologian opettaja Terhi Hakkiselta:

Miksi pidät lajikokeita?
- Koska kyllä jokaisella pitäisi olla jokin tieto luontomme yleisimmistä kasveista, eläimistä ja sienistä.

Mitä hyötyä lajikokeista on?
- Niillä ”pakotan” oppilaat opiskelemaan lajit, koska ilman kokeita suurin osa ei niitä viitsisi muuten opetella. Ja haluan myös opettaa meidän luontomme myrkylliset lajit.

Miksi juuri kyseiset lajit?
- Olemme valinneet kokeisiin Suomen luonnon yleisimpiä + myrkyllisimpiä lajeja sekä kasveista, sienistä että eläimistä.

Voisivatko monisteiden kuvat olla selkeämpiä?
- Oppilaiden ei ole tarkoitus opetella lajeja niistä jakamistamme monisteista vaan nimenomaan itse lisäksi etsiä lajeista kuvia (netistä). Eli annamme monisteilla ikään kuin lajilistat ja tuntomerkit, mutta muuten heidän pitää kyllä omaakin aktiivisuutta käyttäen niitä lajeja katsella ja tunnistella.

Mistä eriaiheista tulee lajikokeita yläkoulun aikana?
- 7.lk:n biologiassa keskitymme vesien eläimiin ja kasveihin. 8. lk:n lajit ovat taas sitten kuivalta maalta eli lähinnä metsiemme yleisiä lajeja. 9.lk:lla ei enää ole lajikokeita, koska silloin keskitymme ihmisen elimistön toimintaan. Tosin 9.lk:lla lajikokeita vastaa ehkä sitten meidän omien lihasten ja luiden opettelu.

toimittajina Jenna ja Emma

Ei kommentteja: