equations

maanantai 6. lokakuuta 2014

Musiikin kuunteleminen tunnilla - tunnin häiriö vai pelastus?


Musiikin kuuntelu oppitunnilla jakaa kahtia sekä opettajia että oppilaita, joten kysyin 9b:n oppilailta heidän mielipiteitään. Tulokset yllättivät: Jokainen 9b:een kyselyyn vastanneista oppilaista halusi kuunnella musiikkia tunnilla.

Musiikin taustakuuntelulla on myös tutkitusti hyviä vaikutuksia: se muun muassa parantaa keskittymiskykyä, auttaa oikeissa olosuhteissa matikallisten ongelmien ratkaisemisessa, oikeanlainen musiikki auttaa myös urheilusuorituksissa, musiikki auttaa myös toipumaan aivoinfraktista (vaikka sitä tuskin kenelläkään Hämiksen oppilaalla on).

Pyysin myös erityisopettaja Mika Lampista vastaamaan kysymykseen: Onko musiikin kuuntelu tunnilla hyvä juttu? Lampinen pohti: ”Mielestäni musiikkia voisi ihan hyvin kuunnella kuulokkeilla silloin, kun tehdään jotakin tehtävää, jos musiikin kuuntelu auttaa keskittymään. Sen sijaan silloin, kun opetetaan jotain asiaa, musiikkia ei tietenkään voi kuunnella."

Tällä hetkellä koulun säännöt eivät mahdollista musiikin kuuntelemista oppitunnilla, mutta Lampinen totesi: "Voin viedä asian johtotiimiin käsiteltäväksi.”

Toimittajana Roni

Ei kommentteja: