equations

torstai 12. joulukuuta 2013

Turvallisuus koulussa

Haastattelimme koulumme turvallisuusasioista Marianne Peltosta, joka on toinen koulumme turvallisuusvastaavistamme.

Mihin turvallisuusasioihin koulumme panostaa?
-Pääidea on turvallisen tunteen luominen koulussa jokaiselle. Tämä koostuu monista asioista, ns. sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta. Esim. työrauhasta oppitunneilla, välituntien riittävä valvonta, kiusaamisen ehkäisy ja sitä esiintyessä siihen puuttuminen (olemme Kiva-koulussa), tukioppilastoiminta (kiusaamisen ehkäisy, seiskojen ryhmäyttäminen, koulun yhteishengen luominen jne.) Myös pelastusharjoitukset, turvallisuuskoulutus opettajille sekä koulurakennuksen yleinen kunto vaikuttavat turvallisuuteen. Turvallisuus on laaja käsite, joka koostuu hyvin monesta asiasta.

Oletko itse tyytyväinen koulun turvallisuuteen?
-Kyllä, olen tyytyväinen siihen, miten koulussamme suhtaudutaan turvallisuuteen ja työskennellään turvallisuusasioissa. Koulumme sai valtakunnallisen sivistystoimen turvallisuuspalkinnon viime keväänä. Asiamme ovat siis muiden viranomaisten näkökulmasta erittäin hyvin. Mutta aina on parannettavaa! Turvallisuus on prosessi, ei pysyvä olotila.


Onko normaalien paloharjoituksien lisäksi harjoiteltu mm. ampumatilanteiden harjoittelua?
-Ampumatilanteita ei yleisesti harjoitella, mutta koulun henkilökunnalla on toimintaohjeet tilanteen varalta.

Onko asioita johon et ole tyytyväinen koulumme turvallisuudessa?
-Olen jossain määrin huolissani oppituntien työrauhasta. Paussiopettajana luokkaani tulee välillä oppilas, joka ei ymmärrä/ välitä siitä, että häiritsee toisten ryhmänsä oppilaiden opiskelua. Tässä jokaisella oppilaalla on peiliin katsomisen paikka. Jos ei itse jaksa juuri sinä päivänä keskittyä opiskeluun, ei ole kuitenkaan oikeutta häiritä muiden opiskelua.

Mitä voisi parantaa?
-Aina voi parantaa kouluttamalla ihmisiä lisää. Ensiapua ei koskaan voi osata liian hyvin ja jokainen meistä toimii kriisitilanteessa omalla tavallaan. Mitä enemmän äkillisiä tilanteita on harjoiteltu, sitä varmemmin tilanteet hoituvat rauhallisesti ja järkevästi. Koulutusta, sekä oppilaiden ja opettajien, ei koskaan voi olla liikaa. Varautuminen erilaisiin tilanteisiin luo turvallisuuden tunnetta. Mielikuvaharjoittelu on tärkeä osa turvallisuutta.

Miten koulumme turvallisuus eroaa muista kouluista?
-Palotarkastaja, joka kävi viime keväänä koulussamme, oli hyvin tiukka. Hän myönsi, että koulumme turvallisuusasiat ovat niin hyvin kuin ne ylipäätään voivat olla tällaisessa julkisessa laitoksessa. Olemme siis valtakunnallista kärkeä tässä asiassa ja olen tähän asiaan hyvin tyytyväinen.

Haluatko kertoa jotain muuta tähän asiaan liittyen?
-Turvallisuus on arkisia valintoja ja tekoja. Jokainen meistä on vastuussa omasta ja toistemme turvallisuudesta. Se, miten ennakoimme ja ehkäisemme eri tilanteita, vaikuttaa paljon siihen, mitä tapahtuu elämässämme ja millaisiin ongelmiin / onnettomuuksiin joudumme. Harkintaa ja ennakointia siis jokapäiväiseen elämään. Esim. Onko vaatteissasi riittävästi heijastimia nyt pimeänä vuodenaikana? Oikea asenne ja pienet teot arjessa ehkäisevät onnettomuuksia tehokkaimmin!


Koululle tulevien vierailijoiden (=kaikkien muiden kuin henkilökunnan ja oppilaiden) on muistettava ilmoittautua!


Käytävillä olevat sammutusvälineet on merkitty ja opastettu selkeästi. Oppilaat tietävät, että opasteiden tai välineiden turha käsittely on rangaistuksen uhalla kielletty.

Toimittajina Emma ja Ella

Ei kommentteja: