equations

torstai 22. toukokuuta 2014

Kuulumisia entisiltä oppilailta: Noora

Pyysimme koulumme entiseltä oppilaalta, Nooralta, haastattelua.

Kertoisitko aluksi, kuka olet ja milloin olit Hämeenkylän koulussa? Mihin jatkoit täältä? Missä olet nyt?
- Olen Noora Raipale, ja olin Hämeenkylän koulun oppilaana vuosina 2010-2013. Hain Hämiksestä lähellä olleeseen Vaskivuoren lukioon, koska olin kuullut paljon hyvää kyseisestä lukiosta. Hyvän päättötodistuksen saattelemana pääsin Vaskivuoren lukioon, jossa olen opiskellut viime syksystä lähtien.

Opitko kaiken tarpeellisen Hämiksessä? Opitko jotain, mistä ei ole ollut mitään hyötyä?
- On vaikeaa määritellä, mitä on "kaikki tarpeellinen". Aina voi oppia uutta ja kehittyä vielä entistäkin taitavammaksi, mutta uskon kyllä oppineeni Hämiksessä kaiken tarpeellisen lukio-opiskelua ajatellen. Lukiossa tulee melkeinpä joka päivä mieleen uusia asioita käydessä läpi, että ai niin, tämä asiahan opeteltiin sillä äidinkielen/matematiikan/biologian tunnilla, mistä on ollut todella paljon hyötyä: kaikkea ei ole tarvinnut opetella aivan alusta. En keksi oikeastaan asioita, joiden opiskelusta ei ole ollut mitään hyötyä. Totta kai on asioita, joita en ole erityisemmin tarvinnut, tai joita en tule tarvitsemaan yhtä paljon kuin muita asioita esim. jatko-opintojani ajatellen, mutta voiko edes sanoa, että oppiminen olisi joskus "turhaa"?

Mitä Hämis-ajoista jäi parhaiten mieleen?
- Tähän on pakko sanoa, että Hämiksen mahtavat opettajat! Hämiksen opettajista jokainen oli oma persoonansa: kannustavia, hauskoja, omalaatuisia, eloisia... Opettajat tuntuivat oikeasti välittävän oppilaista, ja olivat läsnä. Minulle on jäänyt monia "muistisääntöjä" mieleen Hämiksen opettajilta - kiitos niistä! Vaskivuoren lukiossa olen jakanut näitä muistisääntöjä eteenpäin muillekin uusille ystävilleni. Oli myös mahtavaa, että opettajat yläasteella kannustivat ja iloitsivat yhdessä oppilaiden saavutuksista, sekä auttoivat tiukkojen paikkojen tullen. Erityiskiitokset vanhalle luokanvalvojalleni, Kirsi Kaartuselle, joka oli kannustava ja hauska äidinkielenopettaja, mutta samalla myös ihana ja ainutlaatuinen luokanvalvoja <3. Oma luokkanikin jäi hyvin mieleen, varsinkin 9.-luokalta on jäänyt paljon muistoja vanhoista luokkalaisista mieleen - vanhoja kommelluksia on mukavaa muistella näin myöhemmin!

Kaipaatko jotain täältä?
- Lukiossa opiskelutahti on paljon nopeampaa verrattuna siihen, mitä se oli vielä Hämiksessä ollessa. Lukioon tultua on saanut paljon valinnanvapautta tehdä asioita, mutta samalla on tullut paljon vastuuta: Pitäisi osata valita oikeat kurssit jatko-opintoja ajatellen, ja pitäisi jo tietää, mitä haluaa tehdä lukion jälkeen. Kokeisiin valmistautuminenkin on aivan erilaista verrattuna yläasteeseen: ennen koeviikkoa pitää osata suunnitella, mihin kokeisiin lukee milloinkin, koska lukiossa ei enää oikein toimi se sama taktiikka kuin yläasteella: "Luen kokeisiin edeltävänä iltana/koepäivän aamuna". Myös se, että olen mennyt niinkin isoon lukioon, kuin Vaskis, jossa on yli 1000 oppilasta, aiheuttaa aika ajoin ruuhkaa käytävillä ja ruokalassa. Yläasteella kaikki oppilaat ja opettajat tunsivat toisensa, kun taas lukiossa joka viikko näkee uusia kasvoja!

Terveisiä nykyisille oppilaille ja opettajille?
- Haluan toivottaa terveisiä kaikille vanhoille opettajilleni: opetuksenne, erilaiset tarinat, muistisäännöt ja "puujalkavitsit" ovat jääneet hyvin mieleeni. Haluan kiittää tukariohjaajia Mariannea, Kepsua ja Tiinaa upeasta tukarivuodesta: tukarina olemisesta on ollut paljon hyötyä niin silloin kuin nyt myöhemminkin! Terveisiä myös Kirsille!:) Hämiksen aikainen matematiikanopettajani, Timo Järvenpää, kannusti minua matematiikan opinnoissani, minkä jälkeen olen innostunut matematiikasta enemmänkin:

Tulin viime syksynä järjestetyssä lukion matematiikkakilpailussa Vantaan kolmanneksi, ja hain kansainväliselle Millennium Youth Camp -tiedeleirille. Täytin hakemuksen aluksi hieman "vitsillä", koska en uskonut todellakaan pääseväni edes toiselle kierrokselle, saati sitten leirille! Helmikuussa minulle ilmoitettiin siitä, että olin päässyt 200 parhaan joukkoon, kun hakijoita oli ollut yli 1400! Minulla oli mahdollisuus päästä ravintotiederyhmään, jossa olin 20 parhaan joukossa. Ryhmiä oli yhteensä 10 kappaletta, ja kuusi parasta valittaisiin jokaiseen ryhmään: yhteensä 60 nuorta. Sain pari tehtävää, joiden tekemiseen oli aikaa kuukausi. Minun piti kertoa, kelle antaisin seuraavan Millennium-palkinnon ja miksi, ja toinen tehtävä liittyi tulevaisuuden ruokapakkauksiin. Sain tehtävät tehtyä ja lähetettyä, ja jäin jännittyneenä odottamaan lisätietoa. Kun tehtävien palautuspäivä koitti, siitä vähän alle viikon päästä sain sähköpostiini viestin siitä, että minua haluttaisiin haastatella puhelimessa - englanniksi. Olin hieman hermostunut siitä, että joutuisin puhumaan englanniksi puhelimessa, mutta haastattelu meni ihan hyvin... Nimen omaan IHAN hyvin. Haastattelun alku oli hieman takkuilevaa, mutta loppua kohden aloin jo rentoutua. Haastattelun jälkeen parin päivän päästä tuli tieto siitä, ketkä olivat päässeet leirille: 60 lahjakasta nuorta ympäri maailmaa pääsi leirille, ja minä olin yksi heistä! Olin aluksi aivan ihmeissäni: ensimmäistä hakemusta kirjoittaessani ei olisi tullut mieleenikään, että todellakin voisin päästä leirille!

Tällä hetkellä olen jo lähetellyt paljon viestejä muille leiriläisille, juttelemme melkein päivittäin internetissä. Kaikki muutkin leirille päässeet vaikuttavat huikeilta persoonilta, enkä malta odottaa pääseväni näkemään heidät, ja työstämään omaa projektiani ryhmäni, Ravintotiederyhmän, kanssa. Lähdemme suunnittelemaan tulevaisuuden ruokapakkausta haastavalle ruoalle, ja uskon projektin tekemisestä, ja koko leiristä, tulevan ikimuistoinen kokemus! Tässä pari linkkiä, jos jotakuta kiinnostaa Millennium Youth Camp:

Oman ryhmäni haastattelu: http://www.myscience.fi/index.php?id=488

Millennium Youth Camp, virallinen internetsivu: http://taf.fi/tapahtumat/millennium-youth-camp/

Millennium Youth Camp 2014 -leiriläisten oma blogi: http://millenniumyouthcamp.blogspot.fi/

Kuva blogijutusta, jossa Vaskivuoren lukion opiskelijat kävivät LUMA-viikolla Hämeenkylässä esittelemässä erilaisia demoja ja oppilaitostaan: http://koulukuulumiset.blogspot.fi/2014/02/tieteen-lumoissa-ja-muuta-luma-viikon.html

Kiitos vastauksistasi, Noora!

kysymykset laati Emilia 8E

Ei kommentteja: