equations

perjantai 21. joulukuuta 2012

Hyvää joulua!


Kahdeksasluokkalaisten kotitalouden valinnaisryhmien piparkakkutöitä.
Koulun kaikki seitsemännet luokat koristivat aulaan pikkukuuset. 

 



Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2013!
 

torstai 20. joulukuuta 2012

Jouluisia piparkakkutunnelmia kotitalousluokasta








Joulun kunniaksi kaikki kahdeksasluokkalaisten kotitalouden valinnaisryhmät rakensivat piparkakkutaloja, jotka laitettiin esille koulun käytävillä oleviin vitriineihin. Monet oppilaat ovatkin varmasti nähneet käytävillä näitä jouluisia rakennelmia, joita koristaa itse tehty kuorrutus.
Haastatellessamme muutamaa piparitalon tekijää, jokainen oli yhtä mieltä siitä että talon rakentaminen alusta asti on hankalaa, erityisesti vaikeuksia tuotti talon pystyttäminen, kun seinät piti liimata toisiinsa sulatetulla sokerilla. Kuitenkin talojen lopputulos oli hämmästyttävä, meiltä se ei olisi varmastikaan onnistunut. Tässä muutama kuva upeista piparkakkutaloista joita olisi muuten vaikea sanoilla kuvailla.

Johanna-ope kertoi, että oppilaille tehtävä oli haastava, mutta mieluinen. Oppilaat olivat hyvin innostuneita ja heistä oli mukavaa, että työtä sai tehdä rauhassa useammalla oppitunnilla. Myös Paula-opettaja oli mielissään tunneilla vallinneesta tekemisen ja luomisen ilosta.

Hyvää joulua Hämiksen väelle!

Ikkunat tehdään murskatuista tikkareista.














Piparkakkukuuseen saadaan ilmavuutta liimaamalla kerrosten väliin pyöreitä piparkakkuja.





Kahdeksasluokkalaisten piparkakkutyöt ovat koristaneet koulua viime viikkoina. Tämä kuva on otettu opettajainhuoneen edessä olevasta vitriinistä. Piparkakkuluomuksia on ollut esillä myös muissa vitriineissä ja opettajainhuoneessa.

Jutun tekivät Jutta ja Emmi, kuvia ovat ottaneet heidän lisäkseen opettajat Johanna ja Eevaleena

keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Pullonpalautuspiste kouluun

Kouluumme tulee pulloja syövä vihreä dinosauruksen näköinen pullonpalautuspiste. Oppilaskunnassa äänestettiin, minkälainen palautuspiste olisi.

Pullonpalautuspisteeseen on tarkoitus laittaa pulloja, joista oppilaskunta ottaa panttien rahat, kun he vievät pullot kauppaan. Panttien rahat menevät myös kivoihin ”juttuihin” mitkä on tarkoitettu oppilaille.

Tämä palautuspiste valmistautuu vähän ajan päästä, mutta tarkkaa ajankohtaa käyttö tarkoitukseen ei vielä ole. Hyötyä tästä pullonpalautuspisteestä on, että käytävät pysyvät siistinä, oppilaskunta saa rahaa ja maailma pelastuu.

Kuvaamataidonopettaja Ulla kertoi meille lisätietoja pullonpalautuspisteestä, ja hän toivoo, ettei kukaan laittaisi pullonpalautuspisteeseen roskia tai tee muuta ilkivaltaa.

Jutun tekivät  Emma, Viivi ja Jasmin, kuvat otti Ulla

Kuvissa 7N-luokan oppilaat
muokkaavat kaappia
dinosauruksen näköiseksi pullonpalautuspisteeksi.



tiistai 18. joulukuuta 2012

LUMA: Lisää toiminnallista matematiikkaa

Olimme 7f-luokan LUMA-viikkotapahtumassa seuraamassa, miten he pärjäsivät matikkatehtävissä liikunnan muodossa. Haastattelimme oppilaita sekä LUMA-viikon vierailijoita Summamutikkakeskuksesta.

Kysyimme 7f:n oppilailta: - Onko teillä kivaa?

Oppilas 1: - Voittaa koulutunnit.
Oppilas 2: - Aika tylsää.

- Olivatko tapahtuman tehtävät vaikeita?
Oppilas 1: - Ei ollut vaikeita.
Oppilas 2: - Ei ollut.

- Miltä LUMA-viikon toiminnallinen matikantunti vaikutti?
Oppilas 1: - Ihan kivalta vaikutti.

Kysyimme Summamutikkakeskuksen LUMA-vierailijoilta, Siniltä ja Janikalta:
- Millaista on järjestää tämän kaltaisia tapahtumia?

Sini vastasi, että se on hauskaa ja saa rahaa. Se voi olla hyvin erilaista, laidasta laitaan ja työskentelyä voi olla monien eri ikäisten kanssa.

-Nautitteko tästä?
- Ehdottomasti.

- Mihin Luma-viikko tapahtuma pyrkii, mikä on tavoite?
- Matemaattisiin aineisiin perehtyminen.

Luokka, jossa olimme juttukeikalla, oli mukava. Ilmapiiri oli aktiivinen ja yhteistyö toimi hyvin.

Toimittajina olivat Nikola ja Mahyar

Aiempi juttu toisen seitsemännen luokan toiminnallisesta matematiikan LUMA-tunnista on kuvineen julkaistu täällä

MIELIPITEEMME: Rasismi pitää lopettaa


Rasismi on lisääntynyt nykyaikoina huomattavasti, ja se johtuu maahanmuuttajien lisääntyneestä määrästä. Erityisesti rasismi kohdistuu venäläisiin ja romanialaisiin suomessa. Rasistisia haukkumasanoja on esim. neekeri, manne, ryssä. Itsekin välillä sorrumme käyttämään näitä sanoja.

Suomessa rasismi onneksi ei ole niin yleistä kuin jossain toisissa maista. Meidän mielestämme suurin osa maahanmuuttajista on hyviä ja reilua kavereita, mutta on niitäkin, jotka haastavat riitaa turhaan.


Rasismismi ei aina kohdistu yhteen henkilöön vaan voi myös joskus kohdistua koko rotuun tai sukuun. Tosin joissakin maissa rasismi on taas vähentynyt esim. USAssa ja Saksassa. Näissäkin maissa rasismi liittyy historiaan. USAssa näitä kyseisiä ”neekereitä” pidettiin valkoisten orjina ja paljon alempi arvoisina kuin nykyään mutta tänä päivänä valkoiset ja mustat ovat miltei tasa-arvoisia. Tai ainakin pitäisi olla. Saksassa esiintyi juutalaisvainoina, kun Hitler järjesti holokaustin, jossa kuoli yli 6 miljoonaa juutalaista. Nykyään ei enää juutalaistenkaan tarvitse pelätä.


Mielestämme rasismi pitäisi lopettaa ja hyvä keino tähän voisi olla ankarammat rangaistukset joka rotua koskevana.


Teksti: Miro, Niklas ja Matias

maanantai 17. joulukuuta 2012

POHDIMME: Viestintävälineiden käyttö opetuksessa

Lähdin miettimään, että mitä jos opetuskeskustelut käytäisiin läpi viestintävälineiden avulla muun muassa chattaillen / viestien. Olen sitä mieltä, että tulevaisuudessa opetuskeskustelut käydään nykyaikaisten viestintävälineiden välityksellä.

Opetussivuja on monia, joita koulu käyttää, esimerkiksi Fronter ja muita maailmanlaajuisia chattiverkostoja mm. Facebook. Minun mielestäni Fronter on hyvin vanhanaikainen eikä chattisysteemi siinä ole lainkaan kehitelty. Jos parannusta näkisi, se olisi hyvä sivu, jossa ATK-tunnit voidaan käyttää opetusmateriaalin miettimiseen tai työstämiseen.

Tehnyt Mahku

MIELIPITEEMME: Koulun blogi ei toimi

Mielestämme koulun blogi ja siihen liittyvät viestinnän tunnit eivät toimi. Koska suurimmaksi osaksi oppilaat eivät tee asioita, jotka liittyvät viestintään tai sen blogiin vaan pelaavat netissä, katsovat videoita tai ovat facebookissa koska asiat eivät kiinnosta heitä. Eikä melkein kukaan oppilas blogissa ikinä käy, koska siellä ei ole oppilaita kiinnostavia aiheita. 

Tässä kysyimme viestinnäntuntien oppilailta käyvätkö he koskaan blogissa:

Oppilas1 sanoi sarkastisesti: ”Joo, joka päivä.”
Oppilas2: “En”
Oppilas3: “Olen käynyt kerran koulun blogissa, enkä ole käynyt sen jälkeen.”
Oppilas4: ”En käy.”
Oppilas5: ”Harvoin”

Tässä kysyimme viestinnäntuntien oppilailta, mitä mieltä he ovat blogista ja tunneista.

Oppilas1: ”Koulun blogi on turha roskaläntti
Oppilas2: ”Ei kiinnosta”
Oppilas3: ”En ymmärrä miksi sitä tarvitaan."
Oppilas4: ”Täyttä roskaa."

Tässä kysyimme viestinnäntuntien oppilailta, miten he viettävät suurimman osan tunneista.

Oppilas1:”Olen YouTubessa”
Oppilas2: ”Olen facebookissa”
Oppilas3: ”50 - 50 olen blogissa ja netissä tekemässä omia juttujani”
Oppilas4: ”Olen YouTubessa”

Tämän vuoksi pitäisi keksiä blogiin aiheita jotka kiinnostavat blogissa käyviä ja blogin jutun tekijöitä. Muuten koulun blogi ei toimi.

Tekijät: Nikola, Arttu ja Matias

                     

POHDIMME: Piratismia ei voi estää

Poliisi vei pikkutytön koneen, - maksa ja vaikene. 9-vuotias tyttö oli ladannut internetistä vahingossa laitonta materiaalia Chisun levyltä, jotta voisi kuunnella ensin, että pitääkö musiikista. Lähes heti tämän jälkeen he olivat ostaneet Chisun levyn ja keikalle liput.

Kuitenkin lähes vuosi tämän jälkeen asianajajalta tuli sähköposti: Maksa 600 e ja vaikene asiasta niin tämä ei mene tämän pidemmälle. Myös 27 muuta ihmistä oli maksanut sen 600 e, mutta tämä kunniallinen mies päätti pistää kampoihin TTVK:lle joka on oikeasti vain yhdistys, ja jolla ei ole laillista valtaa tehdä tälläisiä asioita, mutta jotenkin he kuitenkin saivat poliisit puolelleen.

Lähes jokainen ihminen jonka tunnemme, on joskus ladannut internetistä laitonta materiaalia. Todennäköisesti jokaisen ihmisen tietokoneen kovalevyä kun hieman tutkisi löytyisi laitonta materiaalia. Se on vain luonnollista, ei sitä voi estää.

Poliisinkaan resurssit eivät millään riitä siihen että he voisivat etsiä ketkä ovat ladanneet laittomasti jotain, elokuvia, musiikkia, pelejä – ihan mitä vaan. Kun piraattisivuilta ladataan jotain, menee lataukset välityspalvelimien kautta jotka ovat yleensä ulkomailla, jonka takia poliisi tarvitsisi myös ulkomaisten poliisien apua, eli kuten yllä mainittu. Sitä ei voi estää.

Tekijät Niklas ja Miro

Kasien kaveritaitokilpailu

Kasiluokkalaisille on järjestetty kaveritaitokilpailu, joka käynnistyi pari viikkoa sitten. Kävimme haastattelemassa 8C:n luokanvalvojaa Timoa, joka vastaa kilpailusta.

- Mikä kilpailun tarkoitus on?
Tarkoituksena on tukea oppilaiden hyviä käytöstapoja ja toisten oppilaiden huomioimista.
- Kauanko kilpailu kestää?
Kilpailu alkoi 2. jakson alussa ja päättyy kevättanssiaisiin. Voittajaluokka julkistetaan tanssiaisissa.

- Mitä palkintoja kilpailusta saa?
Kilpailun voittaja luokka saa Linnanmäki-rannekkeet koko luokalle.
Kilpailussa arvioidaan myös, mikä luokka on parhaiten kehittynyt. Taidoissa eniten kehittynyt luokka saa ratagolf-liput koko luokalle.
- Kuka palkinnot kustantaa?
Kaveritaitokilpailun kustantaa Lions Club Vantaa / Hämeenkylä ry


- Kuka on keksinyt tämän kilpailun?
Kaveritaitokilpailun on keksinyt Lions Club Vantaa
- Kuinka kauan samankaltaisia kilpailuja on pidetty?
Kaveritaitokilpailuja on pidetty koulussamme vuodesta 2009.


Tehneet Arttu, Matias ja Nikola

Siivous-tet

Mikä on siivous-tet?

Siivous-tet on yhden tunnin kestävä siivousharjoitus, johon jokainen oppilas joutuu 4 - 5 hengen ryhmän kanssa kerran vuodessa.

Kävimme kysymässä apulaisrehtori Tiinalta siivous-tet asiasta ja hän kertoa, että siivous-tet katsottin järkeväksi tavaksi teettää tet-asioita, varsinkin kun oppilaat itse sotkevat koulua.

Omia kokemuksiamme siivous-tetistä:

Mitä siivous-tetissä tehdään? Sivarin kanssa lakaistaan roskat lattialta, nuuskat katosta yms.

Mihin siivous-tetillä pyritään? Että oppilaat, jotka joutuvat siivoamaan omia sotkujaan, oppisivat jotain.

Kysyimme viime viikolla siivous-tetissä olleelta Mirolta: "Oliko siivous-tetissä kivaa?" "Ei ollut, mutta meni ainakin kivasti tuntii, se oli ainoo hyvä puoli", Miro kertoi.

Jutun tekivät Olavi ja Joni

Onko kouluruoka hyvää?

Koulun ruoassa on pieni budjetti mutta onko se silti hyvää? Koulu ruoka on ainakin terveellistä ja vaihtelevaa, mutta mitä koulun oppilaat ajattelevat?

Haastattelemme koulun oppilaita mitä he tykkäävät kouluruoasta.

Onko kouluruoka teidän mielestä hyvää?
- No silloin tällöin.
- Harvoin se hyvää on, useimmiten aika pahaa.

Otatteko salaattia koulussa?
- Joo aika usein.
- En käy syömässä edes ikinä.

Käyttekö aina syömässä ruokatunnilla?
- Ei, silloin kun on pakko.
- En.

Mikä on teidän lempiruokanne koulussa?
- Lihapullat ja perunamuussi
- Uunimakkarat ja perunamuussi

Onko kouluruoka laadukasta?
- Laadukkaasta en puhuis mut ihan ok.
- Riippuu vähän.

Haastattelemme opettajia: Onko koulu ruoka teidän mielestä hyvää?
-Joskus on hyvää.

Otatteko salaattia koulussa?
-Kyllä otan, se on ehkä parasta koko ateriasta.

Käytkö aina syömässä ruokatunnilla?
- Kyllä aina syön jotain, mutta en välttämättä ruokalassa.

Mikä on teidän lempiruokanne koulussa?
-Itsenäisyyspäivää ennen oli herkullista lohiruokaa.

Onko koulu ruoka laadukasta?
- Terveellistä on ja ihan laadukasta.

Tehneet Santeri ja Mahyar

Kasiluokkalaisten valinnaismusiikki

Seitsemännellä luokalla oppilaat saavat valita heidän valinnaiset aineensa Wilmassa. Niitä on pitkiä, keskipitkiä ja lyhyitä aineita. Jokainen valitsee yhden jokaisesta pituudesta. Yksi pitkistä on musiikki.

Valinnaismusiikissa tehdään kaikkea mitä normaaleilla musiikin tunneilla tehdään. Soitetaan soittimia, lauletaan ja kuunnellaan. Tunneilla soitetaan useimmiten nykyajan musiikkia jotka tunteja pitävä opettaja on valinnut niiden soitettavuuden helppouden ja soittajien taitojen perusteella.

Tunnin loppuvaiheessa ryhmä voidaan jakaa kahteen osaan. Toinen osa jää auditorioon ja toinen menee alakerran musaluokkaan. Molempien osien tarkoituksena on harjoitella jotain tunnilla laulettua/soitettua kappaletta. Ajaksi annetaan usein 15-20 min.

Ajan loputtua alakerran musaluokkaan mennyt osa tulee takaisin auditorioon, jossa sinne jäänyt osa soittaa heidän valitsemansa kappaleen. Sen jälkeen musaluokasta tuleva osa soittaa heidän valitsemansa kappaleen. Tunti loppuu tämän jälkeen.

Jutun teki Casimir

lauantai 15. joulukuuta 2012

LUMA: Tieteen lumoissa -tunnit

LUMA-viikolla marraskuussa koulussamme järjestettiin kuudesluokkalaisille Tieteen lumoissa -tunteja. Näitä fysiikan, kemian ja matematiikan sekoitustunteja vetivät Janina, Timo ja Jukka. Tuntien tarkoituksena oli perehdyttää fysiikkaan, kemiaan ja matematiikkaan hauskalla tavalla.

Lähdimme seuraamaan erästä näistä tunneista, jossa vieraana oli oppilaita Rajatorpan koulusta.

Istuimme takariviin seuraamaan tuntia. Ensimmäiseksi käsiteltiin matematiikkaa, siihen osa-alueeseen kuului mm. täytekakkuongelma ja äärettömyys. Oppilaat viittasivat alusta asti paljon ja osallistuivat tunnin kulkuun. Sitten kuutosluokkalaisille jaettiin puutyön opettajan tekemiä puupalasia, joista piti saada tehtyä jokin kirjain. Mekin saimme kokeilla, kuutosluokkalaisista monet onnistuivat, me emme, emme saaneet millään T-kirjainta aikaiseksi. Lopulta palat laitettiin syrjään ja vuorossa oli tyhjiön esittely.

Timo kertoi avaruudesta ja havainnollisti vaahtokarkin avulla, miten ihmisille kävisi siellä. Sitten ”nallekarkin kylpyhetki”, Janina kertoi, ettei nallekarkki pidä vedestä ja sille pitää sulattaa erityistä ”kylpysuolaa”. Sulatettuaan yhdisteen Janina laittoi nallekarkin veteen, jossa se syttyi palamaan punaisen valon saattelemana. Seuraavaksi Janina valmisti ”bengalin tulet”, tämän tarkoituksena oli näyttää miten kutsut apua erämaassa merkkivalolla tai äänellä. Valot olivat upeat ja ääntäkin ”tulista” lähti. Lopulta oppilaat ja opettajat päättivät, ettei erämaahan kannata raahata ”bengalin tuliin” tarvittavia aineita.

Viimeinen ohjelmanumero oli nestemäinen typpi. Nestemäinen typpi on -195,8astetta kylmää, siihen on helppo jäädyttää itsensä, siksi oppilaita pyydettiin pysymään kauempana, kun Timo ja Janina dippasivat typpeen erilaisia elintarvikkeita. Oppilaat riemastuivat, kun Timo laittoi nakin jäätymään nesteeseen.

Tunti oli onnistunut ja kun kyselimme muutamalta oppilailta mielipiteitä, he olisivat tulleet mielellään uudestaan vaikka joka viikko. Paras oli yksimielisesti nallekarkin kylpyreissu, meistä taas nestemäisen typen esittely.

Keskellä tuntia Timo mainosti myös meidän valinnaisia aineitamme:
- 7. luokille Ihmefysiikkaa ja pulmamatematiikkaa
- 8. luokille Kemisti tutkii ja kokeilee
- 9. luokille tähtitiedettä

Toivottavasti tulevinakin vuosina kuudesluokkalaiset voivat tulla koulullemme seuraamaan tämän tapaisia tunteja. Nostamme hattua Timolle, Jukalle ja Janinalle, jotka järjestivät nämä tunnit vapaaehtoisesti.

tekijät: Emppalumppa ja Juttiputti

Vuosi sitten LUMA-viikolla järjestettiin samantapaisia tunteja kuudesluokkalaisille. Näistä tunneista videomateriaalia täällä

torstai 13. joulukuuta 2012

Pohdintaa elokuvien ja pelien ikärajoista

Kysyin koulumme oppilailta ja opettajilta pelien ja elokuvien ikärajoista ja niiden vaikutuksesta nuorisoon.

Oppilaiden vastaukset:

Pitäisikö elokuvien ja pelien ikärajoja muuttaa vai toimivatko ne hyvin nytkin?
- Toimii ihan hyvin.
- Pitäisi alentaa.
- Ei toimi.

Pitäisikö ikärajoja noudattaa tarkemmin?
- Ei pitäisi.

Minkälaisia vaikutuksia alaikäisille voi tulla K-18 elokuvista ja peleistä?
- Ei mitään.
- Riippuu nuoresta.

Kysyin myös rehtorilta hänen ajatuksistaan ikäraja-asioissa:

Pitäisikö elokuvien ja pelien ikärajoja muuttaa vai toimivatko ne hyvin nytkin?
- On hyvä, että elokuvilla ja peleillä on ikärajat. Uskoakseni asiantuntijat ovat tienneet mitä ovat tehneet.

Pitäisikö ikärajoja noudattaa tarkemmin?
- Säädökset on tehty noudatettaviksi. Kaksi vuotta nuoremmat voivat katsoa elokuvaa tai pelata peliä vanhemman seurassa, ellei kyseessä ole K-18 tuote.

Minkälaisia vaikutuksia alaikäisille voi tulla K-18 elokuvista ja peleistä?
- Suoraa seurausta ei ole, mutta tietääkseni on todettu, että jatkuvan väkivaltaisen materiaalin katsominen saattaa raaistaa nuoren mielen. Tällöin kynnys väkivallan käyttöön voi laskea.

Toimittajana oli Lauri

keskiviikko 12. joulukuuta 2012

Uutisseinä

Kouluumme on perustettu uutisseinä. Tämä apulaisrehtori Tiinan alkuun panema idea laitetaan pystyyn kirjaston lasiseinään. Tarkoituksena on, että kuka tahansa oppilas tai opettaja voi tuoda seinämään uutisia, jotka voisivat kiinnostaa muita nuoria. Artikkeleiden kuuluisi koskea nuorten elämää tai muuten vain lähiympäristöä.

Jutun tekivät Jutta ja Emmi

Viestinnän ryhmän opiskelijat viimeistelevät
 seitsemäsluokkalaisten piirtämää uutisseinäkylttiä.







Koululaisten rahankäyttö

Otimme selvää, miten koululaiset käyttävät rahaansa kouluaikana ja sen ulkopuolella. Haastattelimme muutamia kahdeksasluokkalaisia nuoria.

Mihin käytätte useimmiten rahaa?
Useimmiten rahani menevät vain kauppaan.

Paljon käytätte rahaa viikon aikana?
Noin 10 euroa.

Käytättekö rahaa koulun välipala automaatteihin, yms?
No en todellakaan.

Ostatteko omilla rahoillanne vai antavatko vanhemmat rahaa ja jos antavat niin paljonko? Lähes aina omilla rahoillani.

Pitääkö teidän tehdä jotain rahan eteen?
Eipä oikeestaan.

Käytättekö rahaa päihteisiin kuten: tupakkaan, nuuskaan tai alkoholiin?
En käytä minkäännäköisiä päihteitä.

Jos harrastatte jotain kuten jääkiekkoa tai jalkapalloa joudutteko ostamaan itse varusteenne vai ostavatko vanhempanne?
En harrasta mitään joten noup.

tekijät: Ville ja Nico

tiistai 11. joulukuuta 2012

Koulun järjestyssäännöt

Koulussa on erilaisia järjestyssääntöjä, joita oppilaiden pitää noudattaa. Tässä on muutamia esimerkkejä:

-oppilaan on pysyttävä koulun alueella
-lumipallojen tekeminen on kielletty
-oppitunneille tullaan ajallaan kaikki tarvikkeet mukana
-fyysinen ja henkinen väkivalta on kiellettyä
-tunneilla ei pidetä ulkovaatteita, ei syödä eikä juoda eikä käytetä elektronisia laitteita.
-tupakointi on kielletty koulun alueella.

Lisää sääntöjä löytyy koulun kotisivulta

Joskus sääntöjä tosin ei totella, jolloin voi joutua jälki-istuntoon tai paussiin. Joitakin sääntöjä oppilaat ovat kyseenalaistaneet.

Kysyimme 8.-luokkalaisilta oppilailta, mitä he miettivät koulun järjestyssäännöistä.

Onko koululla mielestänne liikaa sääntöjä?

- Kyllä, ja useimmat vielä on turhia.
- Kyllä siltä tuntuu, mutta on ne siellä syystä.

Mitkä säännöt ovat mielestänne vähemmän tärkeitä?
- Että ei saa pitää takkia tai pipoa luokassa.

tekijät Lukas ja Lauri

maanantai 10. joulukuuta 2012

Ekologiateema: hammashoitola säästää energiaa ja kierrättää

Tänä vuonna kouluvuotemme eräänä teemana on energiansäästö. Kävimme koulumme hammashoitolassa kysymässä muutaman kysymyksen:

Miten hammashoitolassa säästetään energiaa ja kierrätetään?

Energiansäästö
- Turhat valot sammutetaan
- Laitteista virrat pois työåäivän päättyessä
- Ei pidetä ikkunoita turhaan auki
- Välinehuollossa laitetaan laitteisiin täydet koneelliset (esim. pesukone)

Kierrätys
- Kaikki mahdollinen kierrätetään esim. jos emme tarvitse hoitolassa jotain tuotetta, toimitetaan se toisen hoitolan käyttöön, ennen kuin menee vialliseksi.

Vaikuttaako se, että säästyy, käytettävissä olevaan budjettiin?
- Ei varsinaisesti, budjetti on yhteinen.

Kiinnitetäänkö energiansäästöön enemmän huomiota kuin aiemmin?
- Kyllä ja jokaisen täytyy tietää, että energiaa pitää säästää niin kotona kuin työpaikallakin.

Tehneet Miika ja Casimir

Aikaisempi juttu koulumme ekologiateemaan liittyen on julkaistu täällä.

Seiskojen valinnaisfysiikan kurssin vierailu Vaskivuoressa

Koulumme seiskaluokkalaisten valinnaisfysiikan oppilaat vierailivat Vaskivuoressa fysiikan merkeissä.

Kysyimme oppilaiden opettajalta, Timolta, muutaman kysymyksen:

1. Mitä teitte vierailulla?
Oppilaat pääsivät tekemään fysiikandemoja, jotka liittyvät mm. mekaniikkaan ja valoon.

2. Miksi menitte Vaskivuoren lukioon?
Oppilaille halutaan tarjota erilaisia oppimisympäristöjä. Vaskivuoren lukio haluaa olla mukana järjestämässä vierailuja koulullemme.

3. Olivatko oppilaat innostuneita asiasta?
Oppilaat olivat innostuneita asiasta, koska he pääsivät tekemään itse demoja.

Jutun tekivät Casimir ja Miika

LUMA-viikon välituntiaktiviteetteja: fysiikan työpiste ja Force plate -kilpailu

Fysiikan työpisteet

Maanantaina 5.11. kouluumme tuli Vaskivuoren Lukiosta oppilaita jotka pitivät koulullamme erilaisia fysiikan pisteitä. Maanantaina alkoi virallinen LUMA-viikko. Vaskivuoren lukiosta fysiikan opiskelijoita tulivat pitämään fysiikkaan esittelemiin demoihin ruokavälitunneilla.

Koulumme opettajamme ovat kertoneet että oppilaiden innostaminen fysiikan tunneilla on monesti haasteellista, mutta LUMA-viikon pisteissä oppilaat tutustuivat innostuneesti välitunnin aikana mm. hitausmomenttiin ja gyroskooppi-ilmiöön toiminnallisten demojen avulla. Menestyksen salaisuus on varmasti upeiden demojen lisäksi vertaisuuden voima.

Force plate -kilpailu

Perjantaina 9.11. koulullamme järjestettiin Force plate -kilpailu. Kysyimme opettajaltamme Timolta Force plate -kilpailusta ja tässä luemme hänen vastauksiaan: ”Siinä kilpaillaan kuka on ilmassa pisimpään, kun hypätään voimalevyltä ilmaan. Mittauksessa käytetään LoggerPro -mittausohjelmistoa, johon kytketään Force plate -mittausanturi. Anturi mittaa voimaa, jolla voimalevyn päällä oleva oppilas vaikuttaa maahan”.

 Kilpailun voittivat:
-7. lk. pojat: Sebastian 0,60 s
-8. lk. pojat: Nikola 0.67 s
-8. lk. tytöt: Adriana 0,59 s
-9. lk. pojat: Miika 0,73 s
- 9.lk. tytöt: Lin 0,55 s

LUMA-viikon välitunti toiminnoista vastuussa oleva Timo kertoo: ”Kaikki palkitut voittivat Fazer-karkkipussin. Kilpailu sujui hyvin. Kilpailun toteutuksesta vastasivat 7.-luokan Ihmefysiikkaa ja pulmamatematiikkaa -valinnaiskurssin oppilaat. Oppilaat osallistuivat innokkaasti kilpailuun ruokavälitunnilla”.

Tekijät: Lauri ja Lukas

Muut tähän mennessä julkaistut vuoden 2012 LUMA-viikkojutut löytyvät tästä ja tästä.

maanantai 3. joulukuuta 2012

Itsenäisyysjuhla 5.12.

Hämeenkylän koulussa järjestetään itsenäisyysjuhla keskiviikkona 5.12.

Itsenäisyysjuhla järjestetään perinteisesti juhlasalissa mutta tänä vuonna se järjestetään auditoriossa neljässä osassa sillä juhlasali on remontissa. Itsenäisyysjuhlan järjestävät yhdeksäsluokkaisten luokanvalvojat. Vapaaehtoisia yhdeksäsluokkalaisia osallistuu juhlan tekemiseen tänä vuonna yli 60!

Itsenäisyysjuhlassa tulee olemaan paljon ohjelmaa, esim. koulun runokuorojen esityksiä. Auditoriossa käytetään tekniikkaa hyväksi ja näytetään myös muualla kuvattuja oppilaiden tanssi- ja musiikkiesityksiä. Pitkiä juhlapuheita ei ole luvassa.

Toimittajana Joonas

Viikon teko

Viikon teko -projektin idea on aktivoida oppilaita tekemään hyvää toisilleen ja kertomaan hyväntekijöistä eteenpäin. Tätä kautta pyritään luomaan kouluun positiivista yhteistä henkeä ja korostamaan niitä hyviä asioita, joita yhteisössämme tapahtuu. Kuka tahansa koulussa voi ehdottaa viikon tekoja opettajan huoneessa olevaan rasiaan.

Johtotiimin kokous on alkamassa ja oppilaiden ehdottamat hyvät teot on otettu rasiasta tarkasteltavaksi.

Kysyimme Hilma-Liinalta joka on ideoinut viikon teko -projektin: Kuinka monta ehdotusta viikottain rasiaan laitetaan?

Ehdotuksia tulee muutamia viikoittain. Ehdotusten joukosta koulun johtotiimi valitsee parhaan, jonka rehtori palkitsee tiistaina suklaisella suukolla.

Millaisia ehdotuksia saatte?

Ehdotuksissa on paljon "kiva ja reilu kaveri" -tyylisiä, mutta kaipaisimme vielä konkreettisempia ehdotuksia: mitä joku oppilas on juuri tällä viikolla tehnyt niin, että siitä on jäänyt hyvä mieli?

Toimittajina Olavi ja Joni

MIELIPIDE: Kouluun enemmän liikuntaa

Teemme juttua Hämeenkylän viestinnän blogiin ja päätimme kysyä liikuntatuntien
lisäämisestä.

Mielestämme koulussa tulisi olla enemmän liikuntaa koska nykynuoriso ei liiku tarpeeksi.
Tämä johtaa nuorten laiskuuteen, väkivaltaisuuteen ja lihavuuteen. Liikkuminen aktivoi nuoria koulun käyntiin ja parantaa tutkimusten mukaan älykkyyttä. Liikunta toimii ns. ’’lääkkeenä’’ masennukseen ja pitää ihmisen hyvässä kunnossa eikä tekeminen lopu kesken.

Moni nuori ei harrasta liikuntaa vapaa-aikana sillä pitää ehtiä pelata tietokoneella ja kavereitten kanssa. Normaali harrasteliikunta sallii myös aikaa ajanviettoon kaverien kanssa. Sekä monella ei ole harrastusta rahaongelmien syistä tai muista taloudellisista ongelmista, joten on hyvä harrastaa liikuntaa enemmän koulussa, esim. kaksin verroin mitä nyt meille tarjotaan koulussa, eli noin 4h viikottain.

Seuraavaksi haastattelimme liikunnan opettajaa Irinjaa ja kysyimme, mitä mieltä hän on asian ehdottamisesta.

Mitä mieltä olette liikuntatuntien määrän nostamista kahdesta tunnista neljään tuntiin?
Irinja: Olen ehdottomasti sitä mieltä, että koulussa pitäisi olla liikuntaa enemmän.

Jos tämä mahdollistettaisiin, vaikuttaisiko se mitenkään teidän työjärjestykseen tai aikatauluun ja suostuisitteko ennen kaikkea siihen?

Irinja: Tällä hetkellä omaan lukujärjestykseen ei tosiaan mahdu juurikaan enempää tunteja eli tarvitsisimme lisää työvoimaa, jos lisäisimme liikuntaa. Niin tärkeänä kuin näenkin liikuntatuntien määrän lisäämisen, on lopulta aina kyse samasta asiasta: resursseista.

Onko teille raskasta hoitaa luokkien pakolliset kaksi tuntia liikuntaa alta pois?

Irinja: Minusta ei ole ollenkaan raskasta vetää liikuntaryhmiä. Oppituntien pitäminen ja oppilaiden kanssa oleminen on ehdottomasti parasta opettajan työssä. Se on mukavaa ja rentouttavaa hommaa.

Haastattelemme seuraavaksi oppilaita.

Oletteko koskaan miettinyt että olisiko kaksi tuntia liian vähän?

Kyllä on. Liikuntaa tarvisi olla paljon enemmän.

Olisiko neljä tuntia liikuntaa parempi kuin kaksi tuntia?

Olisi.

Pitäisikö se kaksi tuntia liikuntaa lisätä tuntimäärään vai korvata muut tunnit?
Korvata muut tunnit tietenkin.

Kiitos haastatteluista!

Tehnyt:Jimi, Santeri ja Mahku